Læring og trivsel i plejefamilien

  •  Et event om behov, udfordringer og metoder til at styrke anbragte børns læring

Tid og sted:
Københavns Professionshøjskole, Humletorvet 3, 1799 København

4. marts 2020 kl. 16-20

 

Social Talks og Nationalt Videncenter om Udsatte Børn og Unge inviterer til eventen ”Læring og trivsel i plejefamilie”.

 

Plejeforældre varetager en vigtig indsats for deres plejebørn. Den gode plejefamilie anno 2020 varetager ikke alene omsorgen og trygheden for barnet. Den sørger også for læsning, ligninger og læring i hjemmet. Det er der én altoverskyggende grund til: Alle ønsker plejebørnene flere chancer for uddannelse og bedre uddannelsesforløb. Disse nye forventninger skaber imidlertid også udfordringer for de plejefamilier, der skal understøtte børnenes læring i hjemmet, og for de fagprofessionelle, der skal rådgive og hjælpe dem. For:

  • Hvorfor skal det foregå i hjemmet?
  • Hvad har plejefamilien at gribe og gøre i, hvis plejebarnet har mistet modet på læring?
  • Hvilke metoder kan gøre en forskel?
  • Og hvad tænker plejebørn mon selv om plejefamiliens rolle i deres chancer for uddannelse?

 

Med afsæt i fire faglige talks inviterer vi til debat og fælles refleksion over behov, udfordringer og metoder til at styrke de hjemlige læringsmiljøer for anbragte børn.

 

Program:

16:00                  Registrering og seating

16:30                  Velkommen

Niels Christian Barkholt, leder af Social Talks

16:35                  Introduktion ved bordene

 

16:50                  Talk 1:
Hvorfor skal læring foregå i hjemmet?

Hvorfor er det hjemlige læringsmiljø vigtigt? Er trivsel egentlig en forudsætning for læring, eller skal vi sætte læring først? Og hvad har forskning om ulighed i uddannelse i det hele taget at sige til plejefamilier og de fagprofessionelle, der skal rådgive dem? Agi giver i denne fortælling sine bud.


Agi Csonka, programchef for Villum Fonden og formand for Hjem til Alle Alliancen og Dansk Flygtningehjælp, tidligere direktør for SFI og formand for Rådet for børns læring. Forfatter til bogen; ’Hvordan får vi mere lighed i uddannelse’. 

 

17:05                  Talk 2:
Når barnet har mistet modet på læring

Som ekspert i børn der er udfordret i skolen, kender Christian en lang række redskaber og metoder, som skoler bruger til børn der har mistet modet på læring. Hvordan kan disse redskaber og metoder bruges hjemme i plejefamilien? Hvad gavner egentlig børn, som hader skolen – når de er derhjemme? 


Christian Quvang, Docent på University College Syd, ekspert i inklusion og specialpædagogisk samt fellow i Nationalt Videnscenter om Udsatte Børn og Unge.


17:20                  Workshop

17:50                  Pause, mad og networking

 

18:35                  Talk 3:
Dialogisk læsning – En effektiv metode

Hvorfor egner dialogisk læsning sig særlig godt til børn i plejefamilier? Og hvorfor betyder det så meget at styrke den sproglige udvikling? Hør Dorthe fortælle om plejebørn og deres sproglige udvikling – og hendes erfaringer med at undervise plejeforældre i dialogisk læsning. 


Dorthe Bleses, Professor ved Trygfondens Børneforskningscenter, Aarhus Universitet og leder af forskningsprojektet READ til Plejefamilier.


18:50                  Talk 4:
Hvad skolegang betød for mig i min plejefamilie?

Alle vil plejebørn noget, når det kommer til læring. Men hvordan oplever plejebørn det selv? Hør Kirstines personlige fortælling og refleksioner over, hvordan hendes plejefamilie støttede hende til en god skolegang.


Kirstine Mandrup Pedersen, frivillig i De Anbragtes Vilkår


19:05                  Workshop

19:50                  Afrunding og tak for i dag

 

Nationalt Videncenter om Udsatte Børn og Unge • socialtalks@kp.dk