09.00-09.15
Præsentation af undervisere og deltagere
09.15-10.15
Introduktion til det at være klyngekoordinator
- Hvad laver en klyngekoordinator? Hvad er nyt i det her? (i forhold til arbejdet som formand for PLO Lægelaug/kommunal, DGE gruppeleder, SGE facilitator m.m.)
- Rammerne for klyngen og koordinator (midler, OK, vedtægter etc.)
- De 8 nationale mål, indikatorer, benchmarking, mål, resultater
- PLO’s kvalitetsmål og DSAM’s pejlemærker
- Status for egen klynge (runde blandt deltagerne).
10.15-10.30
Pause
10.30-11.15
Hvordan kan klyngen arbejde med datadrevet kvalitetsudvikling?
- Hvad er datadrevet kvalitetsudvikling egentlig?
- Hvordan opstiller man mål for kvalitetsarbejdet i klyngen? Kigge på data og benchmarking.
- Fortolkning af data samt dialog om, hvordan man arbejder med data på klyngemøder på en relevant måde.
- Introduktion til, hvordan arbejder man med data. Fra mål til effekt.
- Konkrete eksempler på datadrevet kvalitetsudvikling.
11.15-12.00
Gruppediskussion om muligheder og udfordringer ved datadrevet kvalitetsarbejde i klynger.
12.00-13.00
Frokost
13.00-14.15
Hvordan faciliterer man konstruktive møder med aktiv deltagelse? (Oplæg):
- Koordinator skal både have blik for variationen i klinikkerne og for de fælles faglige standarder, og det kalder i særlig grad på facilitering dvs. rammesætning, proces- og indholdsstyring, skabelse af en ordentlig mødekultur
- Hvad kan man opleve af udfordringer til et klyngemøde, og hvilke metoder findes der til at håndtere disse?
- Hvordan er man en god facilitator i store grupper?
- (Litteratur: Ib Ravn; ”Facilitering”, Mille Høier (red.); ”Kreativ procesledelse” , Benedicte Madsen; ”Processer og procesledelse” m.m.)
Kl. 14.15-15.00
Gruppediskussion om ”hvordan skaber man god dialog og fremdrift på møderne?”
- Klyngerne skal selv initiere deres kvalitetsarbejde. Det er derfor særligt vigtigt, at klyngekoordinator kan skabe motivation og til tider styre dialogen i klyngen for at kunne finde momentum og konsensus om emner og metoder. Organisering af klyngearbejdet i praksis (dialog, aktiv deltagelse, medansvar) (inddeles efter klyngestørrelse)
Dialog i grupperne om flg. spørgsmål:
- Hvordan fastholder jeg et overblik som koordinator?
- Hvordan sikrer jeg mig en stærk organisering af klyngen herunder uddelegering?
- Hvilke udfordringer vil en klyngekoordinator kunne møde i arbejdet
- Hvordan håndterer jeg skepsis og modstand i klyngen?
- Hvilke kvalitetsområder kan klyngen fx arbejde med
- Hvordan skaber jeg en positiv dialog med udgangspunkt i de data og indikatorer, klyngen har valgt at arbejde med?
- Hvordan kan klyngen håndtere forskelligheder ved gennemgang af data?
Kl.15.00-15.15
Pause
Kl. 15.15-15.45
Opsamling i plenum
Kl. 15.45-16.30
Masterclass, hvor der gennemspilles et klyngemøde
- Udvalgte personer deltager med roller, der er defineret. De får udleveret deres tal og koordinator styrer dialogen. Der observeres fra deltagernes side.
Kl.16.30-17.15
- Plenum om Masterclass
- Introduktion til supplerende moduluddannelser for klyngekoordinatorerne
Kl. 17.15-17.45
Regionalt netværk
- Dialog om regionale netværk for klyngekoordinatorer. En dialog om behov pt.
- Hvordan bruger koordinatorerne hinanden?
- Evt. besøg fra den regionale kvalitetsenhed i forhold til hvilke tilbud, de har, og dialog om samarbejde
Kl. 17.45-18.00
Afrunding
Kl. 18.00- ca. 20.00
Middag