Fasthold flygtninges jobmotivation i samtalen

Den 15. januar 2019 kl. 9.00-15.00 i Aarhus

 

Du har sikkert oplevet, at en borger er fuld af forventning og motiveret for jobsøgning til jeres første samtale, men som tiden går, mister han/hun motivationen. Som sagsbehandler kan man være ekstra udfordret med nydanske borgere, når kultur og sprog også bliver en barriere i samarbejdet.

 

”Praktik, hvorfor skal jeg i praktik, jeg vil gerne have et arbejde.”

 

”Hun spurgte mig, hvad jeg gerne ville arbejde med, så sagde jeg,
at jeg gerne ville være tømrer, så sagde hun, jeg tænker, rengøring kunne
være et mere oplagt emne. Hvis hun allerede har besluttet sig på forhånd,
hvorfor spørger hun så.”

 

”Jeg vil rigtig gerne arbejde, hvis jeg kunne, men det kan jeg ikke, fordi jeg er syg.”

 

”Jeg lærte, hvad et CV var men ikke, hvordan jeg skulle bruge det. Jeg lærte at lave en ansøgning men ikke, hvad jeg skulle gøre med den. Jeg lærte, hvad et vikarbureau var men ikke, hvordan jeg skulle melde mig ind.”

 

”De ansætter mig ikke ude på virksomheden – det er også, fordi de er racister.”

 

Ovenstående er alle citater fra flygtninge, der har været eller er i kontakt med jobcentret. Er det noget du kender til? Så er dette kursus skræddersyet til dig.

 

Kurset tager udgangspunkt i kendte udfordringer fra hverdagen

Hvad skete der egentligt i den proces, hvordan kom det så langt, at borgere kommer med disse udtalelser, og hvordan kan du som sagsbehandler både fastholde det jobrettede fokus og borgerens motivation for at opnå ordinær beskæftigelse?

 

Med kursets indhold kommer vi omkring alle aspekter og situationer i sagsbehandlernes rolle omkring flygtninge. Målet er, at du får inspiration, baggrund og tips til at sikre, at borgeren fastholder sin jobparathed og agerer derefter.

 

Udbytte

Vi træner samtaler i praksis, og kurset giver inspiration og tips til, hvordan du kan sikre, at borgeren fastholder ejerskab i jobsøgningen og får det mest optimale ud af praktikkerne. Det gælder:

 

    • hvordan du sikrer forståelsen af de mest centrale begreber, som man anvender i jobcenteret som fx ”hvad er en praktik?” og ”hvad er indeholdet i jobcentrets rolle omkring rådgivning og vejledning?”
    • hvordan du sikrer en rammesætning såvel af rollefordelingen mellem dig og borger som jobcentrets rolle og formål
    • hvordan du rent faktisk kan vise borgeren, at den viden om kompetencer og joberfaring, du efterspørger hos vedkommende, faktisk også har indflydelse på de tilbud, du kommer med. Ligeledes at den viden bliver anvendt i det fremtidige sagsbehandlingsarbejde etc.

Målgruppe

Sagsbehandlere, virksomhedskonsulenter og integrationsmedarbejdere.

 

Praktisk information

Pris kr. 2.600 (ekskl. moms) inkl. frokost, kaffe, te, vand og kage. 

 

Tilmelding er bindende, og prisen refunderes ikke ved framelding eller udeblivelse. Du kan dog frit overdrage din plads til en kollega ved at oplyse fornavn, efternavn, stilling, tlf. nr. og email til Else Bagge på eba@cabiweb.dk.

 

Vi tilbyder også at skræddersy kurset til din afdeling, team eller arbejdsplads. Kontakt udviklingschef Ella Petersen.

Cabi - bedre arbejde til flere

Aarhus: Åboulevarden 70,3., 8000 Aarhus C, 86 12 88 55

København: Njalsgade 73, 2300 København S, 86 12 88 55

Se flere kurser her

Du kan læse mere om Cabis Persondatapolitik på dette link